top of page

Θεσσαλονίκη - "Μακεδονία"

Ο Αερολιμένας Θεσσαλονίκης βρίσκεται νότια της πόλης στην «κοιλάδα του Ανθεμούντα» (Ανθεμούς = ο βρίθων ανθέων, ο λουλουδοστόλιστος), στις εκβολές του μικρού ομώνυμου ποταμού, γνωστού από την αρχαιότητα. Κάνοντας μια σύντομη ιστορική αναδρομή παραθέτονται τα εξής:

  • Το 1917 στον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο, με την ίδρυση από τους Γάλλους της «Αεροπορικής Σχολής» του Σέδες («Centre d’ Entrainement des Armees Aliees en Orient»), η περιοχή του σημερινού Αεροδρομίου  χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά ως «Αεροπορικό Πεδίο» για προσγειώσεις – απογειώσεις και για πτήσεις εξάσκησης των μαθητευόμενων πιλότων, δεδομένου ότι οι μεγάλες επίπεδες επιφάνειες που υπήρχαν εκεί και τα γύρω βαλτόνερα ενείχαν μικρότερο κίνδυνο σφοδρού ατυχήματος σε περίπτωση άστοχων χειρισμών.

  • Από το 1933 και μετά οι πιέσεις των Φορέων της  Θεσσαλονίκης για την κατασκευή καθαρά πολιτικού αεροδρομίου εντάθηκαν. Το Μάιο του 1938 άρχισαν τα έργα του νέου πολιτικού αεροδρομίου που ονομάστηκε «Πολιτικός Αερολιμήν Θεσσαλονίκης». Έγιναν διαμορφώσεις του πεδίου και κατασκευάστηκε ο πρώτος Διάδρομος «10/28», με μήκος 600 μέτρα και πλάτος 30 μέτρα

  • Στην Κατοχή το Αεροδρόμιο κατέλαβαν οι Γερμανοί. Έγιναν επιχωματώσεις, μια πρώτη διαμόρφωση του δέλτα του Ανθεμούντα και επέκταση του Διαδρόμου στα 1600 μέτρα.

  • Το 1948 με εργασίες αποκατάστασης ο «Πολιτικός Αερολιμήν Θεσσαλονίκης» αρχίζει να λειτουργεί και να δέχεται πολιτικά αεροπλάνα.

  • Το 1950-53 κτίζεται (κοντά στο κατώφλι του «28») ένα μικρό κτίριο Αεροσταθμού με Πύργο Ελέγχου στον Α΄ όροφο, και ανακατασκευάζεται ο «10/28». Γίνεται αλλαγή της κοίτης του Ανθεμούντα, κατασκευάζεται δεύτερος Διάδρομος, ο «17/35», μήκους 2000 μ. και πλάτους 60 μ. και εγκαθίσταται μόνιμη φωτοσήμανση στους Διαδρόμους. Το  Αεροδρόμιο ονομάζεται «Κρατικός Αερολιμήν Θεσσαλονίκης» (ΚΑΘ).

  • Το 1958 ο Διάδρομος «10/28» επιμηκύνεται στα 2440 μέτρα. Αρχίζουν μεγάλης κλίμακας έργα με εκτεταμένες επιχωματώσεις, χάραξη  νέου Δημόσιου δρόμου προς τη Γεωργική Σχολή και την πόλη της Θεσσαλονίκης και κατασκευή σε νέα θέση (τη σημερινή) ενός νέου Αεροσταθμού, με υπερυψωμένο Πύργο Ελέγχου πάνω από αυτόν, που περατώνεται το 1965.

  • Το 1972-73 επεκτείνεται ο Διάδρομος «16/34»  (πρώην «17/35») κατά 400 μ. με επιχωματώσεις μέσα στη θάλασσα (έγινε 2400 μ.), εγκαθίσταται ILS και επεκτείνονται οι χώροι του Αεροσταθμού.

  • Το 1977 γίνεται το κτίριο του νέου Πύργου Ελέγχου .

  • Με το σεισμό του 1978, μετά από ζημιές, κατεδαφίζεται ο Πύργος πάνω από τον Αεροσταθμό, και ενισχύεται ο ίδιος ο Αεροσταθμός. Τον Οκτώβριο του 1978 λειτουργεί ο νέος Πύργος Ελέγχου, που υπάρχει και σήμερα.

  • Το 1993 η επωνυμία του Αεροδρομίου συμπληρώνεται (λόγω των γεγονότων) και γίνεται «Κρατικός Αερολιμήν Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» (ΚΑΘΜ).

  • Το 1997 άρχισαν μεγάλα έργα σταδιακής επέκτασης του Αεροσταθμού (που τελείωσαν μετά από 10 περίπου χρόνια με τη συνένωση του με το κτίριο του Πύργου Ελέγχου) και εγκαθίσταται σύστημα Ραντάρ στο αεροδρόμιο.

  • Το 2003 εγκαθίσταται ILS στο «10/28».

  • Το 2004 γίνεται παράλληλος τροχόδρομος και στον «10/28», ενώ ξεκινούν οι εργασίες επέκτασης του Διαδρόμου αυτού μέσα στη θάλασσα κατά 1000 μέτρα

  • Το 2015 οριστικοποιείται η παραχώρηση του Αερολιμένα Θεσσαλονίκης μαζί με άλλους 13 περιφερειακούς αερολιμένες της Ελλάδος, με την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ της κοινοπραξίας Fraport AG/Ομίλου Κοπελούζου και του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου. Σύμφωνα με το περιεχόμενο της συμφωνίας, η κοινοπραξία θα διαχειρίζεται τα 14 αεροδρόμια για 40 χρόνια.

  • Το 2017 η διαχείριση του αεροδρομίου αναλαμβάνεται από την  Fraport  και ξεκινούν τα έργα τριπλασιασμού των χώρων του αεροσταθμού καθώς και τα έργα βελτιώσεων της πίστας και των διαδρόμων.

  • Το 2020 παραλαμβάνεται ο διάδρομος 10/28 συνολικού μήκους πλέον 3400μ., γίνονται έργα βελτίωσης φωτοσήμανσης των διαδρόμων, με τοποθέτηση STOP BARs και στον 10/28, η πίστα από roll through  γίνεται όλη push back και ο νέος αεροσταθμός έχει σχεδόν ολοκληρωθεί.

 

Ο αερολιμένας Θεσσαλονίκης παρουσιάζει μια διαρκή αύξηση στην εξυπηρέτηση αεροσκαφών και επιβατών, με το 2019 να αγγίζει τα 7.000.000 επιβάτες και τις 70.000 εξυπηρετούμενες κινήσεις  (57000 το αεροδρόμιο και 13000 από υπερπτήσεις, στρατιωτικά και πεδία προσγείωσης εντός περιοχής), με μακροπρόθεσμους στόχους τριπλασιασμού. Για το 2019 ήταν ο δεύτερος αερολιμένας της χώρας, με εναλλαγές θέσης μεταξύ δεύτερης και τρίτης ανάλογα με τη χρονιά, με τον αερολιμένα Ηρακλείου, ο οποίος είναι αντίστοιχης δυναμικότητας μέχρι σήμερα.

bottom of page